Gossip Girl Season 4 Episode 8: The BIGGEST war is coming up next!


 The Takedown Scene
 Guess who's gonna be back for good!

The latest episode 8 of Gossip Girl season 4 has made me blogging once more!

Finally, the BIGGEST war at Upper East Side is brewing up, it's the insiders VS the outsiders, and they made it really hard to pick which team to be supported. The insiders: The forever foursome of Serena, Blair, Nate & Chuck VERSUS the outsiders of eccentric Vanessa, revengeful Juliet & vivacious Jenny! (Secretly pray that Georgina Sparks is on her way too! And Nate!) It's totally going to be a spectacular blast and whoever Gossip Girl is, she/maybe he is going to work 24/7! Believe me, it's going to be huge!

Though I admit that I do hate Juliet from the very beginning she first stepped into GG world, I do felt sympathy during the takedown scene, the foursome versus her alone. Let's just say that Serena do deserve some payback, if not by Juliet, Vanessa is one good lady who has been messed up by Serena a lot. And even so, Serena has hurt Dan, the lonely boy thousand times! I felt a bit pity towards Colin too, being dumped by Serena after he resigned from being the guest lecturer at Columbia University just so he could be with Serena. And Serena still couldn't choose between Nate and Dan! Come on Serena, make up your mind!

Certainly one of the best episodes! GG's script is awesome as ever. Juliet's playing foursquare too! Say what? And Dorota' line "If KGB can't get me to talk, Chuck Bass has no chance" certainly steals my heart. Always good with a one-liner you chub au pair!

So, can't hardly wait for the next episode! Unto Glee...

Watch: Iron Man 2

The "poyo"est movie I've ever watched this century? Iron Man 2. And I mean it as a compliment. It's like every geeks' and nerds' dream come true. That 3D computing is heaven-like. The way Tony Stark do his thing in the lab was simply "sempoi" yet it works. Ivan Vanko is totally a whoop-ass villain with his own electric whip. Somebody should stapled the Hammer guy's mouth. Scarlett Johansson is irresistible as ever. Gwyneth Paltrow helplessness is adorable. The script; fast, funny & hilarious, I wonder if the movie is in fact an action comedy in the making. There are lots of happenings in a scene for every single moment and focus is next to nothing. Brilliant, subtle & detail. Some references to Star Wars, racing game & RTS games. The army-navy-marines drones are so "Supreme Commander". Only true gamer can really appreciate every single details of the movie. 'Nuff said.
And about the last scene after the ending credits, what did they actually found in Mexico, land of enchantments? A sword? Feed me info guys!

Watch: Avatar The Last Airbender

1) Keep in mind that this movie originated from a cartoon series of the same title, so everything in this movie is quite family-oriented i.e. no blood splattering

2) So it's quite funny to see that in the middle of intense battle scene, the kids can still lingering around like nothing happen

3) The acting is just mediocre, not deliverable, and quite emotionless. Even the timing of dialogues between characters are bad

4) However the final scene, when Aang chose the four toys and his mentor Gyatso bowed before him, that scene was emotional. Followed by favourite scene in the movie, when Aang successfully controlled the ocean and scared the Fire Nation's battleships away. Then, the Northern Water Kingdom bowed before Aang. The accompanying music at that particular scenes was superb.

5) Some exotic places shown in the movie was quite spectacular: the temples, Northern Water Kingdom and the Fire Nation battleships are grand scale.

Step-By-Step To Jailbreak IPhone IOS 4.0 & Install Free Apps

1) Open Safari on your iPhone
2) Browse to www.jailbreakme.com

3) Do the "slide to jailbreak"

4) Once finished, the words come out "Jailbreaking sit tight"
 5) Open Cydia -> Manage -> Sources -> Edit -> Add
6) Enter the link "http://cydia.hackulo.us" and click "Add Source"
 7) Open Cydia -> Manage -> Packages
8) Install "Installous"
9) Now you can drag & drop any apps you have downloaded from the INternet to ITunes on PC!

Watch: Inception

Menonton movie Inception telah membuatku ingin menulis blog semula setelah sekian lama ditinggalkan bersawang.

1) Inception adalah filem terbaik lakonan Leonardo DiCaprio. Rentetan daripada filem-filemnya yang terdahulu (kecuali Titanic), Leonardo DiCaprio cenderung memilih filem-filem yang menguji minda. Inception is no exception. It's mind-boggling, jaw-dropping & heart-thomping.

2) Do not read the next paragraphs because they contain spoilers, if you haven't watch the movie yet.

3) This is last warning from me. I don't wanna spoil the movie for you. Proceed if you may, but you have been warned.

4) In a nutshell, cerita Inception adalah kisah mimpi dalam mimpi dalam mimpi (mimpi yang bertimpa-timpa) Saya rasa mungkin ramai yang pernah mengalami pengalaman ini, bangun daripada satu mimpi dan tersedar ianya adalah satu lagi mimpi.

4) Inception meneroka dengan lebih mendalam konsep yang dibawa di dalam filem The Matrix dan juga Shutter Island.

5) Movie ini tidak sesuai ditonton oleh mereka yang mempunyai suicidal thoughts. Persoalan yang dihidangkan di dalam filem Inception ini sebenarnya telah lama saya fikirkan sedari sekolah rendah lagi.

Watch: Gossip Girl S03E20 "It's A Dad, Dad, Dad World"

OMFG, the latest Gossip Girl got me really excited! dunno whether because i watched it on my laptop so the view is within close proximity, compared to watching from a distance to the television, but one thing for sure, the series is back on track! this week's episode focused on Humphrey-Van der Woodsen family entanglement. Dr.William Van der Woodsen proclaim publicly that he wants to win his wife back. the last scene where all four van der woodsen family sitting opposite the fireplace is so family picture perfect with one of my favourite line, "What do you say, Serena? Who's your daddy?" Wow! Can't wait for the next family brunch! There's even a scene where Serena asked Rufus to "scoot over" so that Will can sit beside her. Poor Rufus. And the dress Serena wearing to the university gala to commemmorate her father is so mesmerizing that I caught the staring-eyes of the actor who played Serena's father! Sexy and lovely! This is the first time I'm commenting something about what the casts are wearing!

Conflict and tension between Serena and Jenny keeps the momentum of the show, and one of their catfight really catch my attention. The episode also focused on Blair trying to win her fans back by having what they called as "Gossip Girl blast". She claimed herself as Columbia student which finally, by Chuck's help, she really became one. There's still love between them after all. Even Chuck listened to Blair so that he meet Lily. Really love the cute face of Blair when she knew that she was accepted to Columbia! Can't wait to see Blair becoming the queen bee again! Really like the statement "Holland has tale to tell", Holland told Serena something about Rufus that made Serena choose her father over Rufus for her mother. I love how motherly look is Lily and felt quite sympathy towards Rufus who is losing his dignity over his own family. I also suspect something about the medicine given by Will to Lily mentioned by Jenny to Chuck at the end of the episode. The moment Jenny Binging on drug, it's like what? Is it the death sign for Google?

Other than that, Dan and Vanessa is still recuperating their relationship and Eric with Elliot. Nate is becoming much more mature."Well you wanted to see Blair Waldorf takedown? Cross me again, and you'll experience one firsthand!" Take that!

Saykoji - Online

saykoji online
Siang malam ku selalu menatap layar terpaku untuk online online
online online

Tidur telat bangun pagi pagi, nyalain komputer online lagi
bukan mau ngetik kerjaan
email tugas diserahkan
tapi malah buka facebook
padahal face masih ngantuk
beler kaya orang mabuk
pala naik turun ngangguk ngangguk
sambil ngedownload empitri
colok iPod USB kiri
ngecekin postingan forum
ape ade balesannye? Belum
biar belum sikat gigi belum mandi tapi kalo belum online paling anti
liat friendster, myspace, youtube, me and HIM, everybody you too

reff:
siang malam ku selalu menatap layar terpaku untuk online online
online online
jari dan keyboard beradu
pasang earphone denger lagu
aku online online
online online

Nah uda mandi siap berangkat
langsung cabut takut terlambat
tak lupa flashdisk gantung di leher
malah lupa sepatu jadi nyeker
flashdisk isinya bokep ato lagu
kalo ada kerjaan pun gue ragu
kalo emang berani coba pada ngaku
cek isi foldernya satu satu
Di kantor online pake proxy
walau diblok server bisa dilolosi
namanya udah ketagihan internet
produktifitaspun kepepet
Jam kerja malah chatting YM
ngobrol online sama ehehem
atasan lewat langsung klik data pura pura kerja didepan mata

Reff:
Siang malam ku selalu menatap layar terpaku untuk online online
online online
Jari dan keyboard beradu
pasang earphone denger lagu aku online online
online online

Makan siang pun aku cari sinyal wi - fi
Mengapa ku kecanduan oh why why
kadang terasa bagai tak berdaya
ingin ku berubaah... Eh, ada email uda dulu ya

cek email spam semua
email benerannya cuma dua
yang satu email lama yang satu forwardan yang sama
Ngarep komentar buka friendser
loading gua tinggal beser
pas balik ngecek komputer kok lagi maintenance server
Yauda download lagu
bajakan gratis gak pake ragu
Saykoji satu album
setengah jam bisa rampung
Sore sore bosen hambar
ide nakal cari cari gambar
download video dengan sabar ketauan pacar digampar

back to reff 2x

Watch: Siri Filem-filem Melayu 2010

Imitation always is the best form of flattery

Filem-filem Melayu yang bakal keluar tahun 2010. Bagus, industri filem Malaysia dah pandai buat trailer filem yang boleh menarik minat orang untuk menonton filemnya. Baru "trailer", kita tunggu pula hasil penuhnya. Harap-harap segempak trailer. Jangan di trailer saja nampak megah, tapi di layar tidak menjadi. As I said in the title, imitation is always the best form of flattery. Tak salah pun nak meniru teknologi dari Barat, lagipun kita bangsa yang sentiasa mengejar dari belakang, jarang sekali di hadapan. Ada orang kata, bertatih dulu, berjalan kemudian berlari. InsyaAllah kalau usaha untuk memajukan industri perfileman negara dengan hasil-hasil genius seperti ini dan bukan lagi hasil gitu-gitu aje, dapatlah meningkatkan lagi kualiti dan bersaing dengan filem-filem luar negara. Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.

Hikayat Merong Mahawangsa (KRU)
Ada pengaruh cite epik Alexander, Troy & 300 dan pengaruh cite2 epik Cina. Not bad. Hopefully result pun gempak. Jangan bergantung dengan CGI semata, tumpukan juga jalan cite. Macam cite2 Barat yang banyak gune CGI, alih2 hancus jugak sebab jalan cerita bercempera. Dan filem ni buktikan satu lagi perkara, bahawa Malaysia takde pelakon2 Melayu yang layak berlakon cite2 epik camni. Kalau tak, takdenye pelakon2 muke celup berlakon dalam cite ni. Redha, pasrah, akur. Lagipun cite ni nak tarik minat orang asing tengok cite kite, and diorang pun da fikir agaknye yang muke pure Melayu takleh jual kat sane. Nak ubah persepsi lepas ni


Magika (KRU)
Kaizar suka tonton Jin Notti. Mungkin ada yang tak suka, tapi bagi Kaizar, cite Jin Notti best dan original. Kelakar dan Mawi as action hero not bad. Lakonan Fara Fauzana OK. Kali ni Magika plak yang menggabungkan banyak nama besar dalam cite komedi yang menggabungkan banyak cite2 lagenda dalam satu filem muzikal. Memang original abes! Mawi jadi Badang, Ziana Zain jadi Nenek Kebayan, Aznil jadi Pak Pandir, Ning Baizura jadi Puteri Gunung Ledang, M.Nasir jadi Penunggu Tasik Chini, Maya Karin jadi Puteri Bunian, Aleya & Amani jadi Bawang Putih & Bawang Merah, Nabil jadi Orang Minyak, Saiful Apek jadi Hang Tuah dan Senario jadi geng Hang Tuah. Kaizar suka cite2 Melayu klasik yang dimodenkan macam dalam slot Lagenda TV3 so this one hopefully will steal my heart. You see, originality rules


Haq (KasehDia)
Jangan terkeliru dengan titlenya dan cite Hulk, Haq ni maksudnya yang benar, nama watak baik, watak jahat nama Bad (singkatan Batil). Tampak originaliti, ada masukkan unsur keagamaan. Not sure plak lakonan dua watak Zulhuzaimy dan Adi Putra. Cume memang ada pengaruh cite2 dari Barat, takpe, percubaan pertama nak buat cite2 cenggini. Trailer gune wording English, maybe nak tarik omputeh tonton sekali?


Libas
OK, seriously cam cite Shaolin Soccer lakonan Stephen Chow. Yang ni, Rosyam Nor jadi pelakon utama. Cite pun dalam kategori yang sama, aksi komedi. Trailer tak bagitau jalan cite sangat, cam iklan biasa je pun ade. So tunggulah trailer yang lagi panjang.


Lagenda Budak Setan
Kaizar tak sempat lagi nak baca buku-buku siri Lagenda Budak Setan tulisan Ahadiat Akashah ni,tapi trailer cam best. Farid Kamil jadi Kasyah, Lisa Surihani jadi Ayu, Que Haidar jadi Azmi, Nur Fazura jadi Katerina, Raja Farah jadi Sue kot. Lakonan Que Haidar cam lebih menonjol dalam trailer. Lagu trailer cam best dan leh layan. Harap2 tak terbias dan terbadi dengan cite Semerah Cinta Stileto yang mempertaruh pasangan pelakon yang sama, Farid Kamil dan Lisa Surihani.


p/s: Tak sabar nak tonton cite Kick-ass weekend ni. Next: Shrek Forever After, Prince of Persia, SATC2, Toy Story 3, Eclipse, Avatar, Harry Potter, Narnia.

Read: Odisi Tanah Kencana

Secara jujur mulanya Kaizar berasa agak keberatan untuk membeli buku berjudul Odisi Tanah Kencana ini. Ya, bacaan awalnya sekali imbas seperti sangat menarik dan punya aura yang lain daripada yang lain. Cuma kerana harganya RM17 dengan jumlah mukasurat hanya 185 sedikit membantutkan hasrat untuk memilikinya. Namun setelah membaca sehingga ke penghujung buku yang telah dianugerahkan pemenang tempat pertama Hadiah Sastera Kumpulan Utusan kategori novel remaja pada tahun 2006, ternyata buku ini berbaloi dimasukkan ke dalam ribuan katalog buku pustaka kecil Kaizar seterusnya dibaca berkali-kali dan dijadikan rujukan masa hadapan.

Ada beberapa perkara tentang novel tulisan Sri Rahayu Mohd Yusop ini yang pasti menarik minat pembaca. Pertama semestinya judul yang unik yang pasti mengundang tanda tanya untuk mengetahui lebih lanjut intipati ceriteranya. Kedua, kulit buku yang berlatarbelakangkan gambar-gambar lama diberikan kesan sepia tampak berkualiti tinggi, membangkitkan perasaan nostalgik dan punya nilai sentimental yang mendalam. Ketiga, sinopsis di belakang kulit buku yang sekaligus mengajak sesiapa yang membacanya untuk berfikir. Dan terakhir, mula sahaja membaca buku ini, pasti akan terus melekat dengan keunikan dan keindahan bahasa yang digunakan. Setiap bab akan dimulakan dengan petikan dari pelbagai sumber dari watak-watak cerita itu sendiri, majoritinya dari himpunan sajak dari Syair Leluhur, catatan Saroja Ardi Sakti, catatan pengembaraan bapanya Ardi Sakti Aler di Benua Utara & Negara Pasir serta petikan-petikan dari tokoh-tokoh lain seperti Raja Parameswara dan sebagainya yang menambah warna-warni karya ini. Penceritaan yang pantas dan lancar serta diceritakan dari pelbagai sudut watak-watak yang membintangi buku ini dengan setiapnya mempunyai karakteristik yang unik dan rencam menambahkan kemuncak pembacaan.

Odisi Tanah Kencana bercerita tentang kembara seorang putera raja negeri Kuripan, Raden Inu Kartapati mencari Tuhan Yang Maha Esa sehingga sanggup meninggalkan tunangannya puteri Daha, Raden Galuh Cendera Kirana. Empat penakawannya, Jerude, Kartala, Punta dan Persanta menemaninya hingga ke Pelabuhan Tua di Tanah Kencana. Raden Galuh yang didera ayahandanya sendiri, Ratu Puspa Ningrat dan bonda tirinya, Paduka Liku dan adinda tirinya, Galuh Ajeng mengembara bersama dua penakawannya, Ken Sanggit yang berdendam dengan Kertala dan Ken Bayan untuk mencari Raden Inu. Raden Inu menyamar sebagai Si Capik dan bekerja dengan Nakhoda Sulung Setia yang menjaga dua orang anak yatim, Saroja yang mahir mengubat dan kembarnya Guruh yang panas baran. Bapa mereka, Ardi Sakti mengembara ke Kerajaan Pasir mencari Tuhan Yang Maha Esa.

Diceritakan pula kisah pemimpin agama Dewa Suci Bertiga, Ezekiel yang mengurung bapa angkatnya sendiri, Eprahem. Dia mendapatkan kebenaran pemerintah Kerajaan Utara, Raja Ferdinand untuk menyerang kapal dari Kerajaan Pasir yang menuju ke Pelabuhan Baharu Tanah Kencana membawa agama Tuhan Yang Maha Esa. Dia turut meminta bantuan ahli sihir Mervin yang berpegang kepada cerita-cerita lagenda lama.

Pertembungan kesemua watak berlaku dalam klimaks yang sangat mengujakan. Raden Galuh bersama keenam-enam penakawan bertembung dengan Raden Inu yang menyelamatkan Saroja dan Guruh dari serangan pasukan Gajah Putih dari negeri yang memuja Dewa Gajah. Mereka kemudiannya belayar dan bertembung dengan kapal putih Kerajaan Pasir yang dipimpin oleh Nakhoda Abdul Aziz, lalu bergabung dan bertempur dengan kapal hitam Kerajaan Utara yang dinaiki Mervin dan manusia raksasa berkepak sumpahan berusia ratusan tahun. Raden Inu cedera dalam pertarungannya dengan raksasa tersebut sebelum diselamatkan oleh Guruh. Sebutir batu putih milik Saroja tanda azimat kasih sayang seorang bapa kepada anaknya dititipkan kepada Semilir Raja Langit si helang gergasi dibaling Raden Inu bersama tubuhnya ke arah seekor lagi raksasa laut bersesungut yang diseru oleh Mervin sebagai langkah terakhir menyelamatkan kapal Kerajaan Pasir. Ketibaan kapal tersebut ke Pelabuhan Baharu Tanah Kencana yang diperintah oleh Raja Parameswara membawa bersama agama Tuhan Yang Maha Esa. Raja Parameswara kemudiannya mengahwini Puteri Ratna Kemala dan semua rakyat Pelabuhan Baharu memeluk agama Tuhan Yang Maha Esa.

Novel ini memuatkan pelbagai unsur simbolik yang indah dan penuh bermakna. Tanah Kencana sebenarnya adalah Semenanjung Malaysia. Pelabuhan Tua letaknya mungkin di negeri Kedah manakala Pelabuhan Baharu di negeri Melaka. Kerajaan Pasir merujuk kepada negeri Arab. Tulisan Sanskrit diilhamkan sebagai tulisan rencong, bagai bentuk tapak kaki burung, bercalit, serong atau tegak. Manakala tulisan Jawi digambarkan seperti tumbuhan menjalar yang berbunga. Penggambaran yang indah seperti ini boleh didapati hampir dalam setiap bab mengungkapkan pelbagai objek. Agama-agama yang menjadi asas penceritaan seperti agama Tuhan Yang Maha Esa, agama Dewa Suci Bertiga dan agama Dewa Gajah dengan mudah dihubungkaitkan dengan agama-agama yang masih wujud sehingga kini.

Bacalah Odisi Tanah Kencana dan hayatilah keindahan kesusasteraan Melayu. Previu buku ini boleh dibaca di LINK INI.

Watch: Clash of the Titans

Kaizar terpanggil untuk membuat ulasan pendek tentang filem Clash of the Titans. Filem ni merupakan filem yang paling dinanti-nantikan oleh Kaizar, mungkin kerana selalu menonton trailer cerita ini di pawagam yang gempak dan muzik latarbelakang yang mantap. Malah, turut memuat turun trailernya dari laman Youtube. Siapa yang tidak suka pertarungan besar-besaran antara dewa-dewi. Kaizar dapat menjangkakan bahawa pasti ramai yang akan membandingkan filem ini dengan filem Percy Jackson yang ditayangkan lebih awal kerana kedua-duanya menggunakan elemen mitos Greek yang sama. Tapi harus ditekankan bahawa CotT sebenarnya adalah remake kepada sebuah filem lama yang menggunakan judul yang sama dan Percy Jackson yang sebenarnya meminjam mitos tersebut dari cerita yang sama. Jadi pada malam 31 Mac, Kaizar menonton sneak previewnya.

Dari segi jalan cerita tidak banyak yang berubah melainkan ada sedikit perbezaan di hujung cerita iaitu Perseus sepatutnya bersama dengan Puteri Andromeda, bukan Io. Malahan, burung hantu mekanikal yang sepatutnya merupakan antara alat yang digunakan oleh Perseus untuk menentang Medusa dan Kraken diberikan oleh Prometheus hanya ditunjukkan sekali imbas tanpa ada penggunaan. Begitu juga penggunaan perisai berkilat yang sepatutnya menjadi antara elemen terpenting melawan Medusa hanya digunakan di saat-saat akhir. Nak dikatakan dramatik, pengolahan keseluruhan jalan cerita sangat tidak memuaskan.

Clash of the Titans hanya layak ditonton untuk menyaksikan efek khas, itupun kurang memberikan impak. Hubungan antara Perseus dengan ahli keluarga angkatnya yang dibunuh oleh Hades dan hubungan Perseus dengan pasangannya Io juga kurang memberi kesan dan tidak meyakinkan. Perkembangan karakter antara watak nyata lemah. Umpama menonton babak demi babak tanpa intipati penceritaan Greek lama. Jangan letak harapan yang tinggi untuk cerita ini. Dan tak payah menonton versi 3D kerana tidak berbaloi. Paling penting, How to Train Your Dragon lebih menarik dari Clash of the Titans. Final note, just another popcorn movie.



Read: Hlovate's Books

Seperti sedia maklum, Kaizar dah beli semua buku koleksi hasil karya penulis yang menggunakan nama pena Hlovate terbitan Jemari Seni, kecuali kompilasi Gurindam Jiwa yang memuatkan cerita "Schubert's Serenade".  Karya Hlovate yang pertama Kaizar lihat adalah "Rooftop Rant" di sebuah kedai buku di The Mines. Kerana berbalut, Kaizar tidak dapat membaca-baca isi kandungannya, Kaizar sangkakan karya terjemahan dari penulis Jerman! Setelah membuat beberapa rujukan di Internet barulah Kaizar mengetahui tentang penulis Hlovate ni lalu terdetik hati untuk membaca dan mengkajinya.

Kaizar telah mengatur bacaan novel-novel Hlovate mengikut waktu Hlovate mula menulis setiap satu karyanya, dimulai dengan novel [tunas] yang memuatkan tiga hasil terawal beliau yakni dua daripada trilogi GT_i, "GreaTroublemaker_i", "GreaTroublemaker_[i'm a senior]" dan "Magnificient7[thelegend]" (bukan trilogi GT_i). Kemudiannya akan diikuti dengan novel "aA+bB", iaitu kesinambungan trilogi GT_i, "GT_[i'm outta teens]". Seterusnya adalah "versus", "5Tahun5Bulan", "Ked's Story" dalam kompilasi "Pelangi", "Schubert's Serenade" dalam kompilasi "Gurindam Jiwa" (nanti cek MPH) dan "Rooftop Rant".
(susunan bacaan buku-buku Hlovate)
Kaizar merasakan inilah cara paling sesuai untuk mencungkil dan menyelusuri proses pengembangan penulisan seorang penulis, dari segi idea, kreativiti dan kematangan. Karya Hlovate yang belum diterbitkan lagi adalah "Creep~Street Symphony", "Anthem" (rasanya belum habis) serta yang paling terbaru, "Biru" (baru tiga bab). Kesemua novel ini bermula daripada posting blog Hlovate yang kini beralamat di http://hlovaterror.blogdrive.com, dimulai dengan lima blog beliau terdahulu sejak tahun 2005 hingga sekarang.
(turutan terbitan buku-buku Hlovate oleh Jemari Seni)
[tunas] adalah buku Hlovate pertama yang cuba diselami oleh Kaizar. Judulnya diberi sedemikian rupa kerana ketiga-tiga bahagian ini merujuk kepada kehidupan pelajar-pelajar di Kolej Tunas. Bahagian pertama, GreaTroublemaker_i mengisahkan heroin bernama Addin yang mempunyai kembar bernama Kucai yang pada mulanya menyembunyikan identiti mereka di sekolah baru mereka. Kemudiannya mereka masing-masing menjadi Head Boy dan Head Girl yang berhasrat untuk membudayakan Islamik di kolej mereka. Selain itu turut diperkenalkan rakan-rakan mereka dan musuh utama Addin yang bernama Eve. Bahagian pertama ini lebih kepada memperkenalkan watak-watak di dalam GT_i tanpa arah tuju plot yang jelas.

Pening juga pada mulanya hendak membiasakan diri dengan buku-buku yang menceritakan kehidupan remaja bersekolah dan bahasa yang bercampur-aduk cacamerba. Kebiasaannya Kaizar membaca buku-buku bercorakkan fiksyen fantasi, bukan romantik, dan juga menggunakan bahasa Melayu Tinggi terutamanya terbitan PTS. Lagipun buku ini asalnya adalah blog postings yang bersambung-sambung dan tiada kesinambungan di antara bab ke bab. Setiap bab adalah peristiwa-peristiwa rawak yang dialami oleh Addin sepanjang semester satu di kolejnya.

Walau bagaimanapun, Kaizar dapat mengaitkan diri dengan kebanyakan peristiwa yang berlaku dalam bahagian satu selain dapat membayangkan peristiwa-peristiwa tersebut, mungkin kerana Kaizar bekas pelajar sekolah berasrama. Antara trademark Hlovate yang mencuit hati saya adalah penggunaan frasa "angkat kening double-jerk". Mungkin emotikonnya seperti ini (o_?) Selain itu terdapat banyak rujukan lagu-lagu dan buku-buku Barat di dalam karya Hlovate serta pelbagai sukatan pelajaran SPM turut terselit-selit di antara bab. Dan setelah diamati gaya penulisan Hlovate, ada beberapa babak yang sengaja dilangkau beberapa bab untuk memberikan unsur suspen, yang kemudiannya dijelaskan di dalam bab yang lain. Misalnya perihal Addin yang meminta bantuan daripada kumpulan Mags 7 sewaktu berjumpa di gelanggang bola keranjang, yang hanya diketahui hal sebenar setelah masuk bab yang menceritakan tentang Malam Bersama Selamanya. Masuk ke bahagian 2, GreaTroublemaker_[i'm a senior], barulah Kaizar dapat nampak dengan jelas plot dan naratif penceritaan yang lebih terarah. Masih lagi bercerita tentang Addin, tapi ditambah dengan kemunculan watak love interestnya, Benz dan MoU bersama kumpulan Magnificient 7 yang menambahkan perisa dalam cerita.

Kaizar tidak menyambung terus membaca bahagian ketiga, Magnificient 7 (the legend) sebaliknya membaca novel aA+bB yang merupakan kesinambungan kepada bahagian pertama dan kedua novel [tunas] berkenaan heroin Addin dan hero Benz yang berlaku setelah tujuh tahun terpisah. Secara jujurnya, membaca aA+bB amat memenatkan, tidak banyak peristiwa sebenarnya yang berlaku dalam aA+bB melainkan proses "tarik tali" antara kedua-dua watak tersebut. Daripada tidak suka kepada suka, kemudiannya keguguran anak dan akhirnya menimang cahaya mata, itu sahaja plot utama yang ditawarkan dalam buku aA+bB, semudah judulnya juga. Perbezaan ketara amat jelas dalam corak penulisan di awal buku dan di penghujung buku. Jika di awal buku masih ada gaya bahasa dari buku [tunas] karya terawal Hlovate, di hujung-hujung buku pula perenggan menjadi semakin panjang, seolah-olah membaca buku motivasi, bukan lagi novel. Ayat-ayat dan pemilihan kata bagaimanapun tidak jauh berbeza.

Kawan-kawan Kawen!

Congratulation to all my friends yang kawen tahun 2010!
Paan & Mun
Midot & Zuhaili
Semoga kekal ke anak cucu!

Read: Koleksi Buku 2009

(ini pula keseluruhan koleksi buku yang dibeli pada tahun 2009 dan disimpan di rumah bujang, yang selebihnya ada di rumah keluarga)
(oh, gabungan kesemuanya!)
(ke kiri, ke kanan!)

Catatan Terakhir Pesta Buku PWTC

Sabtu 27/3: 
Ke pesta buku tadi, banyak perubahan dari hari pertama. sudah tiada sekatan untuk terus masuk ke hall 3 di tingkat 2, yang sebelum ini memaksa pengunjung menyeberangi sungai terlebih dahulu. Jambatan ke seberang sungai pun sudah tiada dinding pembahagi yang menyempitkan ruang dan menjadikan trafik sesak dek "bottleneck". Esok hari terakhir, list buku bakal dibeli siap!
(novel-novel Ahadiat Akashah minus Mr X yang dibeli hari pertama dan kedua di pesta buku. RM5 satu!)
Ahad 28/3: 
Selepas ke perkahwinan Midot di Putrajaya bersama Seery dan bondanya, Kaizar dan Tuan Munirah ke pesta buku di PWTC hari yang terakhir. Mula2 singgah di dewan yang menempatkan Karangkraf. Di sini, Kaizar beli enam buku Ramlee Awang Murshid, keempat-empat tetralogi Laksamana Sunan, Tombiruo terakhir dalam trilogi Tombiruo dan 9 Nyawa. Di rumah masih ada novel ADAM dan Mikhail yang belum dibaca. Lepas ni nak kena khatam novel-novel RAM. Dari dewan Karangkraf kami terus ke hall 3 di tingkat 2. Jenguk-jenguk booth Fajar Pakeer, mana tahu Hasrudi Hirdy penulis novel "Cermin" masih ada di booth tapi nampaknya tiada kesempatan untuk berjumpa kali ini.
 (Ramlee Awang Murshid+Hlovate=RAMvate?)
Singgah-singgah di booth Jemari Seni, niat di hati nak beli semua novel-novel Hlovate (I pronounce it as he-lo-va-tey, sounds more Germanish to my ears though I know it's actually the combination of Hate+Love=Hlovate, which people would pronounce as h-lo-vate) Tup tup bersua dengan brother yang tulis novel "Yuda di Padang Maya", saudara Khairi. Teruja juga dapat berjumpa, ingatkan beliau cuma datang awal pagi untuk sesi autograf pukul 10-2. Antara yang sempat kami bualkan adalah tentang proses pembikinan novel tersebut. Katanya, novel itu cuma disiapkan dalam tempoh sebulan lebih, idea juga datang secara semulajadi dan banyak merujuk kajian-kajian Ustaz Harun Din terutamanya mengenai rasuk-merasuk. Menarik! Sempat jugaklah TM sambar satu YDPM dan mendapatkan autograf dari penulis. Berbalik kepada tujuan asal, Kaizar sekali lagi borong habis semua novel Hlovate termasuk kompilasi: 5 Tahun 5 Bulan, Rooftop Rant, [tunas], aA+bB, Versus dan Pelangi! Lagi buku-buku untuk dikhatam! To bro Khairi, will be waiting for your next masterpiece, and secretly wishing to know more about Arissa & Alex relationship! :)
(Bro Khairi & Kaizar)
(TM nan ceria dapat autograf)
(pinjam sat novel TM baru beli)
(TM & bro Khairi, both hail from Kelantan)
Dari hall 3 di tingkat 2 kami terus ke hall 2 di seberang sungai. Semestinya untuk singgah di gerai PTS. Nasib baik nafsu membeli berjaya dikekang, pembelian pun dalam lingkungan seratus sahaja dihadkan. Jika tidak mahu lebih banyak lagi buku nak dibeli. Cuma sayang, tidak berkesempatan menghadiri majlis pelancaran novel Jundak, 10 Juta Pulus. Dan sewaktu membuat pembayaran, tepat-tepat ada pengumuman bahawa semua buku dijual dengan diskaun 30% tanpa perlu kad pelajar! Seronok tak terhingga lah shopping spree!

(buku-buku PTS perolehan hari terakhir pesta buku)
p/s: Ada lagi judul-judul buku PTS yang mahu dibeli, tapi terpaksa disimpan hasrat dahulu supaya tidak keterlaluan berbelanja! ;)P
(inilah perolehan sepanjang pesta buku kali ini +-RM500)

Read: Saga Artakusiad - Ahmad Patria Abdullah 1988-2010

Ini adalah keenam-enam buku Saga Artakusiad karya Ahmad Patria Abdullah yang diterbitkan oleh DBP. Permata Aurorius & Kota Arialun pada tahun 1987 (sewaktu Kaizar berumur 3 tahun lagi), Kembar Artakus pada tahun 1988, Petua Azkram pada tahun 1991 manakala Puteri Alindalia & Pedang Aurora pada tahun 1993.
Ini pula Saga Artakusiad yang diterbitkan semula pada tahun 2010.

Buku ketujuh, Lagenda Numerius (2004) dan buku kelapan Cabaran Lodra (2012)
Peta bumi Aurora
 Nampaknya hasrat untuk mendapatkan Saga Artakusiad edisi baru di pesta buku PWTC terpaksa ditunda...

Read: Yuda di Padang Maya - Xarine

Dalam tempoh sehari sahaja Kaizar telah berjaya menghabiskan bacaan buku "Yuda di Padang Maya" (YDPM) karya Xarine terbitan Jemari Seni! Ternyata janji sang penulis kepada pembaca tidak mengecewakan, jalan cerita memang pantas, saspen demi saspen memburu pembaca sehingga ke muka surat terakhir, malahan unsur-unsur komedi yang diselit daripada awal sehingga pertengahan buku berjaya memancing minat untuk terus membaca, cumanya di hujung-hujung buku tona cerita menjadi semakin serius dek peperangan yang menghampiri. Penulis ternyata bijak menyimpan kejutan demi kejutan dalam plot-plot yang kemudiannya dirungkaikan secara perlahan-lahan menggunakan teknik imbas semula. Lawak-lawak yang ditulisnya mencuit hati secara bersahaja dan sempoi. Bahasa yang digunakan di awal penceritaan adalah bahasa yang bercampur-aduk tetapi di hujung-hujung buku terdapat usaha dari penulis untuk menampilkan penulisan yang menggunakan bahasa melayu tinggi dan sememangnya mengagumkan.

Pada mulanya Kaizar mendapat tahu tentang kewujudan buku ini daripada laman web penerbit buku, membuatkan Kaizar teruja untuk memiliki dan membacanya kerana kulit bukunya yang dipengaruhi Hallelujah Hanging Mountain dari filem Avatar, juga judulnya yang unik lagi menarik. Awalnya Kaizar menjangkakan buku ini sama seperti buku-buku fiksyen fantasi yang lain dengan kepelbagaian makhluk serta mempunyai rentak cerita yang lebih kurang sama, iaitu watak utama seorang hero yang menyelamatkan dunia, rupanya jangkaan meleset sama sekali setelah membacanya. Buku ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Buku 1: Alam Manusia, Buku 2: Alam Jin dan Buku 3: Kembali ke Alam Manusia. Dua prolog yang membuka lembaran cerita YDPM sebenarnya merupakan permulaan sebuah cerita yang melibatkan alam manusia dan alam jin, tetapi tidak diterangkan terus sebaliknya didedahkan secara berperingkat di bab-bab yang seterusnya.

Dalam bahagian 1 di alam manusia, kejadian demi kejadian menemukan Azmi, Zamsari, Amsyar, Riduan, Ustaz Bunyamin, Pak Karim dan Arissa. Kebanyakan babak berlaku di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang dan daerah Batu Maung. Bab-bab pertama YDPM mirip dengan siri Bercakap dengan Jin karya Tamar Jalis yang suatu ketika dahulu sangat popular, banyak kali babak rasuk-merasuk. Seram-sejuk juga menjalar perasaan lebih-lebih lagi membacanya di waktu malam seorang diri. Namun lawak-lawak bersahaja yang diselang-seli menjadikan perasaan bertukar ganti. Buku ini berjaya memancing pelbagai emosi dalam masa yang sama. Di pertengahan cerita, penulis mula menyelitkan penjelasan yang panjang berjela dengan pelbagai teori dan hukum alam, kadang-kadang berhelai-helai tetapi menarik dan punya logik tersendiri lebih-lebih lagi dari segi metafizik. Dari mana sumbernya, harus ditanya dengan si penulis. Mungkin hasil kajian dari buku-buku ilmiah dicampur dengan daya imaginasi yang tinggi.

Masuk bahagian 2 di alam jin, penulis menghidangkan pelbagai elemen-elemen baru dunia jin yang pastinya mempesonakan dan mengujakan sesiapa yang membaca. Mana tidaknya, dirasakan tidak pernah ada mana-mana penulis sebelum ini menggambarkan dunia jin sepertimana di dalam YDPM. Idea-idea memang di luar alam. Misalnya, siang di alam jin tidak ditentukan dengan kehadiran matahari, tetapi dengan kehadiran jalur emas dan perak. Menurut penulis pula otak ada tiga bahagian. Manusia cuma menggunakan sepertiga otak iaitu bahagian otak pertama, mencipta pelbagai alatan untuk memudahkan urusan. Jin juga menggunakan sepertiga otak, tetapi bahagian yang ketiga, iaitu jin sendiri yang boleh menggunakan dirinya sendiri untuk melakukan sesuatu dengan sains atau sihir. Misalnya manusia mencipta kenderaan untuk memendekkan jarak, jin pula dengan sains atau sihir boleh mengecilkan ruang untuk memendekkan jarak. Malahan puak jin Sughoir juga memainkan pelbagai peranan menggantikan alatan-alatan yang dicipta manusia, sebagai kenderaan, pembancuh simen dan sebagainya. Begitulah antara perkara-perkara baru dan unik yang ditampilkan penulis. Juga ada sedikit unsur The Matrix dengan perkaitan pil biru dan merah. Di dunia jin beberapa watak diperkenalkan, Puteri Silfia, Munsyi', Siluma, Pak Yusuf, Aliana, Zurum dan Alex. Beginilah dunia jin mengikut penceritaan sang penulis:
Dunia jin digelar Hijab Kabir, yakni tidak dilihat oleh pandangan manusia, mana-mana manusia yang masuk pasti sesat tidak berjumpa jalan pulang. Terdapat tiga kaum jin yang utama: pertamanya Alfrit puak jin hitam yang bersayap dan mendiami sama' (langit/bulan) bersifat angkuh, keduanya Alfus puak jin yang hampir menyerupai manusia yang mendiami arod (bumi), dan ketiganya Sughoir berkasta rendah yang boleh berevolusi mengikut keperluan. Satu lagi kaum jin ciptaan Sughoir ialah Oggur, kumpulan jin yang besar gagah merupakan hibrid Sughoir dan Alfrit. 

Puak Alfus yang mendiami arod pula terbahagi mengikut negara. Mohahasak dan orang-orangnya Mohakus, negeri pengedar arak, Mostrisia dan orang-orangnya Mostrisyus, negeri berkecuali, Fina dan orang-orangnya Finus diketuai oleh Sultan Ghulam Mangkar, Solb dan orang-orangnya Solbus telah melarikan diri ke Tranta selepas diserang Naruka dan membuka negeri Solb Baharu diketuai Sultan Sulaiman dan dinasihati ayahandanya Pak Yusuf manakala Tranta dan orang-orangnya Trantus diketuai oleh Sultan Saif. YDPM memfokuskan cerita kepada persengketaan di antara kerajaan Botrus dari puak Alfrit yang diketuai Maharaja Botrus didalangi oleh penasihatnya Munsyi', kerajaan Naruka dari puak Soghuir yang diketuai Siluma dan kerajaan Islam Tranta dari puak Alfus. Konflik dunia jin kemudiannya melibatkan sebuah keluarga manusia.

Tidak diceritakan adalah tentang Sultan Ghulam yang berangkat ke Gunung Qorbuttoh mendapatkan bantuan Jhossan yang dikatakan penderhaka. Juga tentang percintaan Arissa dan Alex. Mungkin ada sambungan? Antara elemen yang paling menjadi perhatian dalam cerita adalah berkenaan pengedaran arak di dunia jin. Terdapat beberapa unsur sindiran secara halus dan sinis yang disisip oleh penulis mengenainya. Di sepanjang penceritaan, turut diselitkan dengan dakwah-dakwah Islamiah. Dek kerana itu, agak menjengkelkan bila mana terdapat dua perkataan "BS" yang terkeluar di tengah-tengah pembacaan, dirasakan tidak sesuai kerana ianya berbentuk carutan dan kata-kata maki. Mungkin hendak menyesuaikan bahasa dengan pembudayaan jin yang dicirikan dalam buku tersebut tetapi tetap dirasakan tidak elok untuk karya-karya berunsurkan Islamik seperti ini.

Untuk menceritakan sinopsis keseluruhan buku ini, pastinya reviu ini akan menjadi terlalu panjang lebar. Untuk mengetahui jalan cerita penuh saspen ini haruslah membacanya sendiri. Selamat membaca!

SPOILER PADAT:  
Munsyi' terlanjur dengan permaisuri Botrus. Permaisuri Botrus membunuh kandungannya, lalu Munsyi' meminta bantuan Siluma untuk menggantikan bayi permaisuri yang telah mati dengan kandungan Mastura. Halim dengan bantuan Siluma pula membunuh suami bekas kekasihnya Mastura dan menawan Mastura di alam jin. Bayi itu kemudiannya dibesarkan Maharaja Botrus dan diberi nama Puteri Silfia. Silfia cuba mencari Alexander al-Mansuri untuk membantunya merungkai permasalahan jiwa (kerana dirinya sebenarnya manusia dalam jasad Alfrit) tetapi tidak ketemu. Dengan bantuan Zurum seorang Alfus keluar hijab, Silfia yang menyamar sebagai Balqis bertemu rakan Alex di alam manusia, Azmi dan meminta bantuannya menyelamatkan Mastura, ibu manusianya. Kisah Amsyar, Riduan dan Zamsari pula mendiami kediaman yang dahulunya milik keluarga Mastura diselidiki oleh Alex. Mereka berjiran dengan Arissa, gadis buta, kekasih Alex dan mempunyai ilmu alam jin. Siluma kemudiannya menculik Azmi dan memasukkan rohnya ke dalam tubuh seekor Oggur dan memperdaya Azmi untuk membunuh dan menjadi senjata utamanya menawan Tranta.

Amsyar, Riduan dan Zamsari kemudiannya masuk ke alam jin dengan cara merasuk jasad jin lain dibantu oleh Aliana, teman jin Arissa. Di alam jin mereka dipertemukan dengan Pak Yusuf. Dengan bantuan Alex, mereka kemudiannya menewaskan Gorgol di Lembangan Maduria yang sebenarnya adalah Halim yang juga merasuk jasad jin di alam jin. Alex berjaya membebaskan Mastura dari alam jin. Dalam pertarungan itu, jasad jin Zamsari dan Riduan mati dan mereka kembali ke alam manusia (Ada adegan cium-mencium yang pasti mengejutkan pembaca) Silfia dengan kuasa manusianya tumbuh sayap lebih awal dari Alfrit biasa dan menyelamatkan Zurum di Penjara Bahuria, kemudiannya membunuh jasad Oggur yang didiami Azmi dengan bantuan Alex yang menutup mata jasad Azmi di alam manusia. Munsyi' terlebih dahulu membunuh Siluma yang membocor rahsia kepada Maharaja Botrus. Setelah mengetahui perkara sebenar tentang Silfia, Maharaja Botrus membunuh Munsyi' dan mengerahkan tentera Alfrit menewaskan tentera Naruka yang diketuai Vilgor anak Siluma seterusnya menyelamatkan Tranta.

Read: Bingkisan Pembacaan "Yuda di Padang Maya"

Status-status Facebook sepanjang Kaizar membaca buku "Yuda di Padang Maya"

Bacaan seterusnya: Yuda di Padang Maya karya Xarine terbitan Jemari Seni. Judul memang kencang habis, kulit buku ada pengaruh Hallelujah Hanging Mountain dalam cerita Avatar. Buka sahaja balutan lutsinar, bau bukunya mengingatkan bau buku rujukan baru sewaktu sekolah menengah, siap dengan penanda buku yang menggembirakan dan gaya bahasanya macam boleh tahan. Teruskan membaca...

...selesai membaca dua prolog buku "Yuda di Padang Maya". prolog pertama di alam jin sangat terhibur dengan debat antara Munsyi' dan Siluma, masing-masing dari kaum Alfrit dan jin. prolog kedua di alam manusia, mula-mula baca kelakar sebab si suami takut isteri tapi bila baca penghujungnya, terus seram-sejuk! prolog yang menarik...

...baru membaca beberapa bab buku "Yuda di Padang Maya", memang tak kering gusi dibuatnya, setiap bab diselit dengan lawak-lawak spontan. juga dapat mengaitkan dengan diri sendiri kerana kehidupan berasrama. ada sesetengah babak seperti siri tamar jalis "bercakap dengan jin". bahasa yang digunakan adalah bahasa pasar, yang biasanya hanya diterbitkan oleh fajar pakeer dan jemari seni...

...masih lagi menyambung bacaan "Yuda di Padang Maya". ternyata memang best! rugi kalau tak baca! saspen demi saspen terus menyerang sistem saraf. meremang bulu roma membaca lebih-lebih lagi waktu malam. adakala diselit dengan lawak santai yang memang menjadi. pada mulanya menyangka novel ini fiksyen fantasi sealiran dengan saga artakusiad, rupanya lebih kepada cerita alam mistik...

...aku tamatkan dahulu bacaan Yuda di Padang Maya dengan penghabisan bahagian 1: Alam Manusia untuk memberi peluang kepada mata dan akalku direhatkan. memang cerita yang best cuma ada terkeluar perkataan "BS" satu yang aku kurang senang. walaupun bahasa bercampur-aduk antara malay dan english, tapi tidak membenarkan carutan, tambahan lagi buku ini ada unsur-unsur islamik...

...bersantai sambil membaca "Yuda di Padang Maya" Aku rasa dah jadi macam pegawai promosi buku ni plak dari semalam asyik publish status baca buku ni. Tapi buku ni memang best. Sape yang tak beli, please please beli, kalau tak pun pinjam member, paling tidak, duduk kat mana2 kedai buku dan baca. Confirm korang memang gelak tak henti-henti, terpesona. Menyambung bacaan bahagian 2: Alam Jin...

...entah apa bahan bacaan penulis Yuda di Padang Maya, alam jin yang dicipta olehnya boleh dikatakan tidak pernah diungkapkan oleh novelis-novelis lain. kadangkala pembacaan diselitkan dengan sesi kuliah yang panjang berjela tapi menarik dan tidak membosankan sehingga perlu dibaca beberapa kali sebelum dapat dihuraikan oleh logik akal. terbaik! tapi ketemu lagi perkataan BS kedua :( ...

...sedang menangisi kematian salah seorang watak dalam buku Yuda di Padang Maya. cerita persahabatan yang memang menyentuh hati. teknik flashback demi flashback yang berkesan...

...tamat bacaan Yuda di Padang Maya dalam tempoh 24 jam! Masa untuk memulakan bacaan lain pula...

Bingkisan dari penulis sendiri di SINI, SINI, SINI dan SINI
"Penulisan saya kali ini sedikit berlainan daripada BBKS. Novel kali ini ditulis dengan 'fast pace', dalam kiraan minit, jam dan hari. Unsur saspens akan membuatkan anda sukar bernafas. Dan gelagat yang kelakar akan imbangi ketegangan anda. InsyaAllah, hasil ini yang terbaik pernah saya tulis, dan ia sebuah novel yang cukup lengkap. Jumpa di PWTC nanti ya untuk kita bercerita lebih lanjut "

Bingkisan dari yang sudah membaca:
"Weh, gila kau. Kau tulis tu. Kau betul-betul pergi ke dunia jin ke? Real sial." - Trey.
"Yang ni betul-betul misteri..Kalau baca agaknya tak boleh lena malam" - Tirana

Reviu penuh oleh Kaizar: http://adammale.blogspot.com/2010/03/read-yuda-di-padang-maya-xarine.html

Read: Aria Penyelamat Hablus (Bahagian 2)

Akhirnya Kaizar selesai membaca "Aria Penyelamat Hablus". Buku ni memang amat mudah untuk dicerna, macam makanan pula bunyinya tetapi itulah kenyataan. Setelah menyambung kembali separuh pembacaan, Aria dan rakan-rakannya telah tiba di sebuah kampung yang didiami Nyak Long, penjaga arwah Laila, kekasih Sakaran. Kampung tersebut diketuai oleh Hubhorai Dartus. Mereka kemudiannya membantu kampung tersebut dalam pertempuran dengan tentera Panglima Russah. Dalam pertempuran tersebut, tentera Panglima Russah tiba-tiba melarikan diri, rupa-rupanya tertipu dengan sihir Haina. Puteri Andalia yang mengekori Panglima Russah dengan tujuan untuk membunuhnya bagaimanapun tertangkap. Aria, Sakaran dan Shii-An pergi menyelamatkan. Sakaran yang menyamar sebagai salah seorang pengawal di kota Panglima Russah bagaimanapun ketahuan dan ditangkap. Panglima Russah berjaya mendapatkan Bunga Kelkatus yang dibawa oleh Puteri Andalia. Haina kemudiannya berjumpa dengan Panglima Russah. Panglima Russah diperdaya meninggalkan kotanya oleh seekor jin peliharaan Haina. Haina mencuri Bunga Kelkatus dan menyerahkannya kepada Maharaja Noamis serta dianugerahkan Kalung Silbiru. 

Puteri Andalia dan Sakaran diselamatkan oleh Pahlawan Bertopeng Hitam. Panglima Russah sekali lagi ditipu dengan Bunga Kelkatus palsu dalam simpanannya yang ditukar oleh Haina. Dalam perjalanan menemui Noamis, Panglima Russah diserang hendap oleh Aria dan rakan-rakan. Dia bagaimanapun mati dibunuh sihir Haina. Haina yang cuba membunuh Aria dan rakan-rakan bagaimanapun dihalang Pahlawan Bertopeng Hitam yang rupa-rupanya merupakan Argus, Pahlawan Zia/Roh dari bangsa Burga, bekas orang kanan Haina sendiri. Haina kemudiannya mati dimakan oleh kuasa sendiri. Aria berjaya mendapatkan kembali Kalung Silbiru. Di hujung cerita, Sakaran dan Puteri Andalia pergi menemui Hubhorai Dartus manakala Aria dan Shii-An kembali ke kerajaan Hablus. Bagaimanapun, kota batu Hablus telah dimusnahkan, kemungkinan oleh Noamis.

Setakat itu sahajalah cerita buku "Aria Penyelamat Hablus". Di penghujung buku tersebut, babak-babak berlaku dengan begitu pantas, kematian Panglima Russah dan Haina serta pendedahan Pahlawan Bertopeng Hitam boleh dikatakan berlaku dalam satu ruang waktu yang singkat, seperti cerita tidak sabar-sabar untuk dihabiskan begitu sahaja. Satu perkara lagi adalah mengenai peranan Aria yang dikatakan sebagai penyelamat Hablus kurang bertepatan kerana dalam kebanyakan plot utama seperti pembunuhan Panglima Russah, Haina dan pertempuran dengan tentera Panglima Russah bukan dilakukan oleh Aria. Malahan Aria selalu terjebak dalam pelbagai permasalahan yang kemudiannya diselesaikan oleh bantuan luar terutamanya Pahlawan Bertopeng Hitam. Sewajarnya watak utama perlu diberikan ciri-ciri kepahlawanan yang bersesuaian. Ada beberapa watak yang sekadar disebut nama dan belum muncul misalnya lelaki dan perempuan tua yang tinggal di dalam pondok yang memberikan nasihat kepada Puteri Andalia dan Sakaran serta Jin Qarin. Noamis juga belum bertembung dengan Aria. Sememangnya buku ini memerlukan kesinambungan, jika bukan trilogi, sekurang-kurangnya buku kedua untuk memberikan penutup yang sesuai kepada cerita. 

Read: Aria Penyelamat Hablus (Bahagian 1)

Kaizar sekarang sedang membaca buku "Aria Penyelamat Hablus" oleh MK Riza terbitan Creative. Judulnya dipanjangkan mungkin kerana terlalu umum jika sekadar menggunakan perkataan "Aria". Plot utama memang sama seperti buku Saga Artakusiad oleh Ahmad Patria Abdullah terbitan DBP, Pahlawan Adamus terbitan PTS dan Kota Barra terbitan Fajar Pakeer. Keempat-empat buku ini menceritakan seorang manusia yang masuk ke alam lain dan dianggap sebagai penyelamat. Selain itu, ianya ada persamaan dengan filem Neverending Story. Ahmad Patria pula mengambil ilham daripada buku Lord of the Rings oleh JRR Tolkien. Bezanya buku ini diselitkan dengan gambar-gambar yang membantu pembacaan, jika tidak pun sedikit-sebanyak. Kulit bukunya kurang memuaskan kerana berwarna kusam, font yang digunakan tidak menarik kecuali nama Aria yang sedikit berbeza dan lukisan juga tidak menggambarkan keseluruhan cerita yang hendak disampaikan. Tetapi kerana harga di pesta buku yang murah, ketebalan yang boleh tahan iaitu 300 muka surat dan kerana Kaizar sememangnya meminati cerita berunsurkan heroisme dan fantasi, maka disambar juga satu.

Watak-watak dalam buku Aria ini ada pengaruh daripada role-playing games (RPG) terutamanya Diablo. Ada watak hero Aria yang bersenjatakan Pedang Keramat Sakti (warrior & short-ranged weapon), watak kerdil Shii-An yang mahir berubat (halfking/dwarf & healer), watak puteri Andalia yang bersenjatakan kayu sakti (amazon), watak bunian Sakaran yang bersenjatakan busur beranak panah satu (elf & long-ranged weapon), watak ahli sihir wanita Haina waris kerajaan Burga yang boleh bertukar rupa (sorceress & shape shifter), watak panglima Russah yang jahat (barbarian?) dan watak maharaja jahat Noamis bermata tiga yang berasal dari masa depan. Ketua kampung dipanggil Hubhorai. Penamaan watak agak sedikit lucu tetapi masih boleh diterima. Bahasa yang digunakan sangat mudah dan tidak berbasa-basi. Cuma kadangkala ada sesetengah ayat yang berbelit-belit namun masih boleh dilangkau.

Jalan cerita juga sangat mudah dan cepat, diceritakan dari sudut pandangan beberapa watak. Ia bermula dengan seorang remaja bernama Aria yang diberikan sebuah buku oleh temannya Saila. Aria kemudiannya dibawa ke alam Hablus yang didiami oleh orang-orang kerdil berjanggut panjang serba putih dipimpin oleh Hummaras. Aria dikatakan sebagai penyelamat bangsa Hablus yang menentang Maharaja Noamis yang mengetuai bangsa Burga. Dia perlu mendapatkan bunga Kelkatus di Gunung Kabus untuk mengalahkan maharaja yang jahat itu sekaligus mendapatkan kembali Kalung Silbiru khazanah bangsa Hablus. Dalam perjalanan dia bertemu Shii-An, Puteri Andalia dan Sakaran. 

Setiap daripada watak diberikan latarbelakang. Shii-An dihalau bangsa Hablus kerana tidak mempercayai kepercayaan bahawa akan muncul penyelamat bangsa Hablus. Puteri Andalia yang sebelum itu dipenjarakan di  Penjara Jua oleh Haina yang menyamar sebagai ayahandanya Maharaja Ariagus yang dibunuh Panglima Russah menyelamatkan diri dengan bantuan bentara menteri dan mendapatkan bantuan Nenda Hektiar. Sakaran pula dihalau bangsa Bunian kerana bercinta dengan manusia bernama Laila yang telah meninggal dunia. Panglima Russah dan Haina pula masing-masing menyimpan hasrat untuk merampas kerajaan Burga.

Setakat itu sahajalah pembacaan Kaizar setakat ini. Kupasan akan disambung setelah selesai membaca. Kalau mengikut blog penulis, katanya ingin menulis trilogi buku ini. Sama-sama kita mendoakan beliau mendapat kekuatan untuk menulis semula buku ini. Ianya ada potensi ditambah lagi dengan ilmu penulisan yang semestinya kian berkembang semenjak pertama kali menulis buku ini.

Watch: Sorority Row

Finally I got the chance to watch "Sorority Row". This movie is not as bad as what I thought at first place. Though it might fall into thriller genre cliche, guessing which one is the real killer and who will be killed next, but it has some surprising moments though it doesn't sustain long enough until the end. But still it doesn't bored me like the other thriller movie and it is entertaining and engaging. The cinematography is one of the movie highlight and the script is well-polished. 

It started with a prank gone wrong which lead to the death of one of the Theta Pi sisters, and the remaining sisters sworn to trust, secrecy and solidarity.The characteristics of each sister is easy to differentiate too, the slutty Chugs who got killed first, the hateful controlling Jessica, the filling-the-racist-gap Claire, the goodie-good-girl Cassidy, the emotional nerdy Ellie and the cute innocent Maggie. The boys are not bad either, the valedictorian (love this word!) Andy, the daddy's boy Kyle, idiotic Mickey and scaredy Garrett.  I really hate the control freak Jessica, and I love how innocent Maggie look especially at the ending when she sang "Theta Pi says goodbye" like a lunatic on drug. 

Even the sorority house keeper, Mrs Crenshaw has her own moment hunting down the killer but it was short-lived, and her appearance looked a bit weird to me because suddenly the movie shifted its focus to her alone as if from being "Sorority Row" it went to "Misery". Other than that, the "well" moment reminded me of either Korean and Indonesian horror movie. I even learn the meaning of word "valedictorian" which I've heard before but never knew how to use it until now, and that's what I actually was during my graduation day. "Theta Pi Must Die!" Sequel in the making: the comeback of Garrett!

Bingkisan Status FB Sepanjang Pesta Buku PWTC 2010

(perolehan hari pertama pesta buku)

Kaizar...

...couldn't contain his eagerness to attend International Book Fair at PWTC starting tomorrow! Target utama: PTS,Karangkraf, Alaf 21 dan DBP...

...kecewa tapi gembira. mencari saga artakusiad oleh ahmad patria abdullah di booth dawama dbp tidak berjumpa. tapi disahkan oleh salah seorang staf bahawa siri tersebut telah diterbit semula dan jika sempat akan dilancarkan di penghujung pesta buku. yeay...

...sedang mempertimbangkan pembelian koleksi novel ahadiat akashah dan koleksi komik gila-gila. ternampak penulis aina emir di booth karnadya. hati tertanya2 siapa penulis hlovate? pesta buku kali ni terlampau besar, sampai kena seberang sungai. penat berjalan, perut kelaparan...

...seratus ringgit baru saja selesai dibelanjakan membeli buku. skrg duduk berehat sebentar sambil menyaksikan persembahan dr fazley di ruang legar pwtc. ramainya umat manusia! susunan booth sangat berterabur, if you found books that you like, grab it or you'll never find it for the second time...

...susunan pesta buku kali ni memang menyusahkan. untuk ke tingkat dua, pengunjung dipaksa menyeberang sungai untuk memberi peluang kepada booth2 di seberang. shortcut? naik tingkat tiga ke bahagian buku2 universiti, kemudian turun eskalator atau tangga. tapi anda akan terlepas beberapa penerbit utama seperti pts (dengan belon besarnya sampai ke siling!), creative dan karnadya...

...akhirnya selesai mengharung lautan manusia di pesta buku. antara booth wajib singgah lagi (tp x wajib beli): pts, karnadya, creative, utusan, jemari seni, fajar pakeer & dawama - dbp :) babai pwtc...

...selepas pesta buku, singgah sebentar di jln masjid india. tiba2 seseorang memberi salam dari belakang. toleh2 seorang lengkap berkopiah & berjubah serba hitam menegur "macam kenal" renung punya renung, sya'ban rupanya. insaf sudah. seusai membalas salam diiring senyum, aku melangkah tinggalkan dimensi pertemuan itu. lalu menitipkan memori dalam status fb...

...is back from book fair at pwtc! exhausted but excited! bought dozens of books, hoping that he has time to read all of them, including those he bought before the book fair! need is the seed of greed.

Read: Negeri Lima Menara

Tertarik pula membaca sinopsis buku ini: Negeri Lima Menara. Mendengar tajuknya pun sudah menggiurkan apatah lagi dengan kulit buku yang menarik. Bedah novel ini akan diadakan di UIAM Gombak pada 14 Mac ni: http://www.facebook.com/event.php?eid=359817916221&ref=nf Ini pula blog penulisnya: http://negeri5menara.com/ dan wiki: http://id.wikipedia.org/wiki/Negeri_5_Menara

Next: Saga Artakusiad, Herbasil, Pengembaraan di Planet Avista

Read: Piah Zadora

Baru hari ini teringat nak singgah-singgah blog Piah Zadora (Di Celah Bedah Kehidupan Blogger): http://piahzadoralagi.blogspot.com/ dan http://piahzadora.blogspot.com/ tapi sayang kedua-duanya telah ditutup. Ada juga seteru yang try buka blog konon-konon hasil tangan Piah Zadora http://kiahzadora.blogspot.com/ Nampaknya Piah Zadora telah tewas dalam peperangannya dengan seteru-seteru blog lain. Piah Zadora memang antara blogger paling famous sebab siap ada blog khas untuk melawan blog Piah Zadora (Stalking Piah Zadora): http://kutukpiah.blogspot.com/. Kalau tak percaya baca entri ni: If You Have Haters, Then You Must Be Doing Something Right. Tambah lagi ada juga "Piah Zadora wannabe": http://www.akutakpeduli.com/2009/03/02/apa-yang-tidak-kena-2/ dan http://www.rediesh.com/renungan/usah-dipersoalkan. Ada juga yang fanatik sama Piah Zadora dan menyamakannya dengan Kiah Propa: http://www.diyanazman.com/2009/02/01/16-things-you-are-forced-to-know-about-me/ Malahan siap ada blogger lain yang letak Piah Zadora dalam Wanted List nya: http://walkingquietly.blogspot.com/2009/12/update-wanted-dead-or-alive-piah-zadora.html (orang Bintulu OK) Diskusi ekstremis tentang Piah Zadora ni pun sangat memanjang kat sini: http://www.plurk.com/p/9npa4. Dan antara blogger yang bercerita khusus tentang Piah Zadora lagi: http://shallowisme.wordpress.com/2009/03/27/no-i-aint/ dan http://www.c--c.cc/butcher/?p=51 dan http://manis-sweet.blogspot.com/2009/03/wahai-anonymoussign-in-lah-akaun-gmail.html. Oh, the power of google. The only trace of Piah Zadora that I can found is here: http://beta.bloglines.com/b/preview?siteid=19608026 Jadi, di mana Piah Zadora sekarang ya?
(Piah Zadora ke?)

Play: Social City on Facebook

Found a new addictive game on Facebook which has just started early March! This is another city-building simulation games in line with MyCityLife, EnerCities and NanoTown. It plays like SimCity and many of the features were incredibly well-balanced and creative. And I also think that this app is much more easier and approachable than the other games because there's no such thing as over-clicking symptom as found in the other games. Here is the overview of the FB app:
If you click on the city info, you will get to rename your city and manage your population. In this game, population management is the most important element to succeed. Population can be increased by building more residentials. But you must watch your population happiness level as well which can be seen from the population limit. Happiness level can be increased by building leisure buildings and colourful terrain. Your city population will then limiting how much factories you can build in your city. Factories is important to produce contracts which in turn will generate money for your city income which then you can spend to build more buildings. By adding more neighbors you can expand your city grids.
Available contracts with its costs, rewards, xp benefit and time taken.
Each residential will create citizens in allocated time. You need to click on the residential when the time is up to add the citizens to your city.
Leisure buildings increase your population limit
City grid expansion limit requirement.
 This residential will create citizens in approx 7 minutes more...
This factory will be finishing its contract in 4h 47m. Please take note that contract can get expired.
So if you happen to be FB game addict, come join us and play this app. And don't forget to add me as your neighbour! Search me by the name 'Kaizar Areni! :)